Každou neděli vyjíždí historický trolejbus, jízda vlečkou je nevšední zážitek

Lidé, kteří o prázdninách navštíví Zlín, ale i místní milovníci technických zajímavostí a starých vozů, mají o víkendech opět příjemnou atrakci. Každou prázdninovou neděli jezdí po Zlíně – v centru, na Jižních Svazích, v Malenovicích a také Otrokovicích – historický trolejbus Škoda 9 Tr. Trolejbus s vlečkou Jelcz PO 1E jezdí na lince 6 mezi konečnými stanicemi Jižní Svahy-Kocanda a Otrokovice-železniční stanice třikrát za odpoledne. Historická souprava zastavuje na všech zastávkách a platí v ní běžný tarif.

VZ0717_04_dszo 4

Dopravní společnost Zlín – Otrokovice obohacuje prázdninovou atmosféru Zlína jízdami historického trolejbusu už několik let. Jízdní řády jsou vyvěšeny na zastávkách. Cestující zaplatí za svezení stejné jízdné, jako v jiných spojích městské dopravy.

Zlínský historický trolejbus Škoda 9 Tr byl vyroben v roce 1979 v závodě Škoda Ostrov s výrobním číslem 7227. V dílnách Dopravní společnosti byl rekonstruován včetně nátěrů a některých detailů v interiéru do podoby, jak vypadala městská doprava ve Zlíně a Otrokovicích v osmdesátých letech minulého století. Vozidla byla tehdy opatřena červeným lakem. Tento zrekonstruovaný trolejbus je znovu v provozu od roku 2004.

Zejména jízda v připojené vlečce je pro mnohé cestující skutečnou atrakcí. Ti starší vzpomínají na své mládí, mladší zase objevují něco zcela nového a získávají zkušenost, jaké to bylo kdysi. I když byla v dopravním podniku funkce průvodčích dávno zrušena, historická vlečka potřebuje při provozu s cestujícími nějakou obsluhu a dohled. Pro prázdninové jízdy se této profese ujala Alena Vaníčková, která jinak pracuje v Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice jako účetní.

„Jako dvouletá nebo tříletá jsem ještě zažila vlečky u autobusů ČSAD, když jsem jezdila k dědovi do Štípy. Líbilo se mi to. A když teď při jízdách historického trolejbusu vznikla potřeba obsadit pozici průvodčí ve vlečce, ráda jsem této nabídky využila a užívám si toho,“ říká Alena Vaníčková.

„Dost často přijdou babička s dědou a přivedou s sebou vnoučátko. Nebo pamětníci, kteří ve vlečce jako děti jezdili a rádi si to zopakují. Ale nastupují i mladší lidé, kteří historický trolejbus s vlečkou uviděli až na zastávce a řekli si, že to zkusí a že budou mít zážitek. Zeptají se, jestli jim tu platí běžná jízdenka, a užívají si původně neplánovanou atrakci. Zaznamenala jsem zde také cílené výlety celých rodin nebo skupinek cestujících, kteří jeli například z Otrokovic do Zlína a později odpoledne se vraceli zpátky opět naší historickou soupravou,“ dodává.

Trolejbusy s vlečkou jezdívaly do poloviny sedmdesátých let minulého století na tehdejší lince D ze Zlína do Otrokovic a zpět. Pomáhaly zvětšit přepravní kapacitu, aby se zvládly velké přepravní nároky na páteřní trase mezi oběma městy, když ještě neexistovaly kloubové trolejbusy.

VZ0717_04_dszo 3