Zlín je prvním českým městem, kde jezdí trolejbus na baterky

Významnou událostí letošního roku je pro Dopravní společnost Zlín – Otrokovice pořízení dvou nových nízkopodlažních klimatizovaných trolejbusů s možností jízdy na baterie. První z těchto vozidel je již od začátku září ve Zlíně. Objevuje se v ulicích zatím bez čísla a bez cestujících, prochází posledním testováním a slouží také k zaučování řidičů.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

„Bateriové trolejbusy jsou velmi šetrné k životnímu prostředí. Jsou cestou, kterou se veřejná doprava bude ubírat. Jsem proto velmi rád, že v jejich zavádění jsme v rámci České republiky první,“ konstatoval primátor Miroslav Adámek. V zahraničí už stejný typ jezdí například v Maďarsku nebo v Itálii.

Trolejbus, který má místo pomocného dieselagregátu kapacitní nabíjecí baterie, je horkou novinkou nejen ve zlínské Dopravní společnosti, ale je to první trolejbus tohoto typu nasazovaný do běžného provozu v celém Česku. „I když nesmíme zapomenout, že několik prvních zlínských trolejbusů z doby zahájení provozu v roce 1944 už baterie mělo a bylo s jejich energií schopno ujet krátkou vzdálenost mimo trolejové vedení. Dochovaly se snímky, na kterých trolejbus s bateriemi dovezl svatebčany ve čtyřicátých letech minulého století mimo trolejové vedení až ke zlínskému kostelu,“ připomněl ředitel Dopravní společnosti Josef Kocháň.

trajfl-pred-kostelem

Současné technické možnosti bateriových trolejbusů jsou však nesrovnatelně větší než před sedmdesáti lety. S plně nabitými bateriemi by měly tyto nové trolejbusy ujet bez připojení k trolejovému vedení minimálně 12 kilometrů. „To je dostatečná vzdálenost jak pro objíždění nenadálých překážek na silnici nebo pro další jízdu při mimořádném výpadku elektrického napájení, tak i pro obsluhování koncových částí sítě městské dopravy bez trakčního vedení, tedy Želechovic nad Dřevnicí, Lužkovic, Gymnázia Lesní čtvrť a Louk,“ uvedl radní Josef Novák, do jehož kompetencí patří doprava.

Bateriový trolejbus přitom nepotřebuje žádnou zvláštní nabíjecí stanici. Když se vrátí pod elektricky napájené trolejové vedení a nasadí sběrače, baterie se začnou okamžitě dobíjet. Navíc jsou tyto vozy vybaveny také takzvanou rekuperací, kdy se baterie dobíjejí i brzděním při jízdě z kopce. „Vyzkoušeli jsme si, že jízdní vlastnosti trolejbusu při pohonu na baterie jsou velmi dobré, lepší než u trolejbusů s dieselagregátem. Cestující vůbec nepozná, jestli vůz jede na baterie, nebo je napájen ze sítě přes sběrače. Trolejbus při jízdě mimo trakční vedení nevypouští do okolí žádné emise a jeho chod je velmi tichý,“ řekl vedoucí úseku údržby vozidel Dopravní společnosti Antonín Červenka. To vše jsou ekologicky příznivé vlastnosti, které ocení hlavně lidé bydlící v blízkosti pravidelných tras. Velká výhoda je to například u večerních spojů v okrajových částech města, kde mohly hlučnější naftové motory rušit obyvatele.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Bateriový trolejbus využívá karoserii Solaris a elektrovýzbroj Škody Plzeň. Ponechává si označení Škoda 26 Tr Solaris jako v případě již dříve dodaných trolejbusů Solaris bez baterií. Kontejner s bateriemi je umístěn v zadní části vozu místo pětice zadních sedadel. Vůz má 23 míst k sezení, 2 místa pro invalidní vozíky či kočárky a jeho celková obsaditelnost je 80 lidí. Maximální rychlost je stanovena jako u ostatních trolejbusů na 65 kilometrů v hodině. Vůz je vybaven klimatizací i zařízením pro bezdrátové připojení k internetu.

Cena trolejbusu s bateriovým pohonem je asi 12,7 milionu korun bez DPH. Stejný trolejbus, který by měl místo baterií dieselagregát, by stál asi 11,8 milionu korun.

Předpokládá se, že oba objednané bateriové trolejbusy se brzy stanou součástí vozového parku Dopravní společnosti a začnou být po zkouškách nasazovány do běžného linkového provozu už během letošního podzimu.